- Det har egentlig gått over all forventning etter at vi flyttet til dette nye lokalet på Grindalsmoen. Vi kom fra et gammelt nedslitt lokale inn i de nye lokalene her, i tillegg har vi god tilgang på kunder. Så jeg er bare fornøyd jeg, sier Niclas Ransted-Jøranli, kjøpmann på Rema 1000 Elgen.

Tidligere var butikken på Glommen Terrasse, og hadde sine faste kunder. Men på den nye butikken har det ikke vært et kunde-problem. Tvert imot! 

- Vi har en økning på 102 prosent fra gamlebutikken til den nye her på Grindalsmoen. Noe vi er veldig stolte over. Bare fra nyttår til nå ligger vi 105 prosent over fjoråret, smiler Niclas Ransted-Jøranli.

Han tror den økte omsetningen skyldes lettere tilgang på kunder, men også at de selger mer til hver kunde.

- Det å ha en slik økning gjør det i tillegg enklere å ha et bredere og bedre sortiment, med ferskere varer. Vi har hatt flere kunder i tillegg til at vi har hatt et større salgsvolum pr. kunde også, noe som gjør at vi får økt omsetning, sier Ransted-Jøranli.

Har blitt «varme i trøya»

Nå har de ansatte fått «bodd» seg til i de nye butikklokalene, og trives veldig. Når det gjelder omsetning og tall, har de nådd målene det første året i budsjettet for omsetning.

- Ja, det har vi. Og vel så det, smiler Niclas Ransted-Jøranli.

- Det tar alltid en del tid å etablere rutiner, men det går veldig bra nå. Egentlig er det vel bare tiden som ikke har strukket til, men nå ser det bedre ut, sier Ransted-Jøranli.

Feirer med kake og kaffe

Det har blåst ganske hardt rundt Rema 1000s lansering av appen «Æ» og deres fordelsprogram. Noe Rema 1000 Elgen ikke har kjent så veldig godt på omsetningen, men Ransted-Jøranli innrømmer at omsetningen etter lanseringen ble noe svakere enn først antatt.

- Appen har spart kundene våre for 400.000 kroner, opplyser kjøpmannen.

Han forteller at flytteprosessen gjorde at driften gikk i et lite underskudd i 2016, men at det ser mye bedre ut for 2017.

Ett-årsdagen skal feires med kaffe og kaker, for noe mer har de ikke tid til.

- Nei, vi har det ganske travelt her. Så på tidspunktet, ett år etter åpning blir det servert kaker og kaffe. Ja, kaffe drikker vi nok hele dagen men kaka får vente, ler kjøpmannen.

Merker ikke mye til Joker Foseid

En god stund var Rema 1000 Elgen eneste matvarebutikk ved Grindalsmoen. Kiwi Foseid flyttet over elva og da stod butikklokalene der tomme i flere måneder. Litt tidligere i år flyttet Joker Foseid inn i de gamle lokalene etter Kiwi. Men Ransted-Jøranli har ikke merket at han fikk mindre konkurranse en periode og nå mer konkurranse igjen.

- Nå var det Kiwi da vi kom, og jeg kan egentlig ikke si at vi merket noe til at den ble borte og at Joker kom. Det har egentlig vært ganske stabilt jevne tall for oss gjennom hele perioden, sier Niclas Ransted-Jøranli.

Nå ser de fremover og har like stor tro på bra omsetning de neste årene som det året som har gått.

- Nå fortsetter vi å jobbe videre med å være en god butikk for kundene, og når tiden går så kommer flere og flere rutiner på plass også. Det er lange og travle dager, men det er slik det skal være, avslutter Niclas Ransted-Jøranli.

Fakta

             Rema 1000 Elgen

  • Omsatte i det første driftsåret for 68 millioner kroner.
  • Budsjettet for 2017 er 68 millioner kroner i omsetning.