Kent Roar Grøtting, daglig leder i Grøtting Olje AS, måtte ta et valg da han fikk beskjeden om at Circle K (tidligere Statoil) skulle legge ned sitt siste tankanlegg i Hedmark. Et tankanlegg som Grøtting bruker flittig.

Grøtting Olje AS kjører ut over 15 millioner liter med diesel årlig fra anlegget på Hamar. Når dette nå skulle forsvinne, måtte de tenke seg nøye om på hvordan de skulle løse dette problemet. Skulle de legge ned, eller satse videre?

Svaret ga seg sjøl, og nå har Grøtting Olje AS investert mange millioner for å imøtekomme kundenes etterspørsel på diesel, smøreprodukter og andre petroliumsrelaterte produkter.

- Vi har investert i flere tankbiler og hengere for å kunne opprettholde servicen kundene våre er vant til, sier Kent Roar Grøtting.

Må hente diesel på Sjursøya

Grunnen til at de nå har investert i nytt utstyrt, er at de nå må hente dieselen på Sjursøya i Oslo. Noe som igjen vil si at Grøtting Olje AS tør satse når andre legger ned.

- Nå må vi på Sjursøya og hente dieselen, og det går fort fem timer frem og tilbake for å hente den. Derfor må vi ha tankbiler nok for å kunne opprettholde volumet med diesel som vi skal kjøre ut, sier Kent Roar Grøtting.

Utfordringene han har møtt i det siste, er for utkjøring i Elverum og Hamar-regionen. Men løsningen er like genial som enkel.

- Kongsvinger og Tynset-avdelingene går som de har gjort hele tiden. Så de blir ikke berørt, men utkjøringen i Elverum og Hamar-regionen blir noe omgjort. Det vil være tre biler med henger som går i skytteltrafikk. En leverer diesel til kunder i Elverum mens en bil leverer til kunder i Hamar-regionen, så er den siste bilen på veg til Oslo for å hente mer diesel, sier Kent Roar Grøtting.

Oppfordrer kundene til å planlegge mer

For å få kabalen til å gå opp, må Kent Roar Grøttings mannskap og biler kjøre minst én Oslo-tur hver dag.

- Med 15 millioner liter årlig, så blir det en tur 365,85 dager i året. Altså blir det én tur til Oslo og Sjursøya hver dag for å hente diesel. Noen dager ingen tur, mens andre dager både to og tre turer, forteller Grøtting.

Nå håper lederen av familiebedriften fra Hernes, at kundene skal kunne få et bedre tilbud etter omleggingen.

- Kundene vil over hodet ikke merke noe. Vi lover kundene våre at vi skal opprettholde kundeservicen de er vant til. Jeg kan nesten si at ettersom vi får flere tankere, så kan det hende vi kan yte større servicegrand enn tidligere. Men det avhenger også litt av kundene sjøl. Vi må få noen kunder til kanskje å planlegge litt bedre, med tanke på farge- og blank diesel, sier Kent Roar Grøtting.

Omleggingen kan gi bedre priser

En av de positive bieffektene av omleggingen kan være til kundens fordel, opplyser Grøtting.

- Ja, for en av effektene dette kan gi er at kundene kan få, og jeg sier kan få, rimeligere priser. Vi kutter ut mellomlagringen, og derfor kan prisene bli noe lavere. I tillegg vil vi bli kvitt eventuelle kondensproblemer i tankene. Nå henter vi dieselen rett fra hovedanlegget på Sjursøya, derfor vil vi ikke ha disse problemene med oss videre, avslutter Kent Roar Grøtting og legger til:

- En epoke er over, en ny er på gang. Men vi har troa på dette.