I første omgang vil tjenesten kun omhandle overføring mellom egne konti, men målet på sikt er å gjøre tjenesten tilgjengelig for alle slags overføringer og betalinger.

Startskuddet for stemmestyrt bank

Lanseringen er dermed startskuddet for ett av de viktigste utviklingsområdene for banknæringen i årene som kommer. 

- Banken blir mer og mer digital og vår jobb er å finne nye måter teknologien kan forenkle og hjelpe kundene på. Her er talestyring et av de viktigste satsingsområdene nå, sier Dag-Arne Hoberg, konserndirektør for innovasjon og utvikling i SpareBank 1 Østlandet.

Be mobilen om å overføre penger

Tjenesten er utviklet av Sparebank 1 Østlandet i samarbeid med SpareBank 1.

- Teknologien på dette området er fortsatt i en tidlig fase. Den tjenesten vi nå lanserer gjør at du selv kan overføre penger fra en konto til en annen ved å bruke stemmen, sier Espen Røe, fagsjef digitalbank i Sparebank 1 Østlandet.

- Det kan være nyttig i en familiesetting med felles konti, med rask overføring av penger til ungene eller mellom ektefeller. Målet etter hvert er at kunder som har behov for det skal kunne utføre de fleste tjenester ved bruk av talestyrte assistenter, sier Røe.

Talestyrt vekst

Etter hvert som stadig flere bruker mobilbank og nettbank blir det færre som går i banken.

–Talestyrte tjenester er noe alle vil ha glede av, samtidig ser vi at denne tjenesten kan være interessant for eldre og kunder med synshemminger, sier Røe.

De menneskelige møtene blir erstattet av ulike former for digitale tjenester. En analyse, utført av Gartner, viser at innen 2020 vil 85 prosent av alle kundeinteraksjoner, håndteres av digitale assistenter. Analyseselskapet Ovum spår at antall digitale assistenter vil overgå antall mennesker innen 2021.

Det første steget

Til tross for at tjenesten foreløpig tar for seg overføring mellom egne kontoer, er målet at man i fremtiden kan bruke talestyring til å utføre alle typer tjenester.

Med tanke på hvor raskt denne teknologien utvikler seg på verdensbasis, vil det antakelig kun være et tidsspørsmål før man kan begynner å se denne utviklingen skyte fart.

Slik fungerer den nye overføringstjenesten:

Tjenesten vil bli tilgjengelig som en del av SpareBank 1 mobilbank-app*. De som allerede har appen installert trenger kun å oppdatere denne applikasjonen i AppStore. Ved deretter å trykke på «meny» og «innstillinger» i appen, vil Siri dukke opp som et alternativ, og brukeren kan aktivere tjenesten.

Tjenesten blir tilgjengelige for alle tirsdag 27. juni.

*Tjenesten fungerer for de som har iOs 10 eller nyere og kun på iPhone.